
Ken je omgeving: project van eerste klassen mavo
Het Leerkrachtteam van klas 1 heeft voor vrijdag 29 maart een project “Ken je omgeving” georganiseerd voor de eerstejaars leerlingen van de mavoafdeling. Een al bestaand project werd aangepast en geschikt gemaakt voor de leerlingen van de Stikkerlaan door het Leerkrachtteam o.l.v. Silja Stolk.
De leerlingen van klas 1Ma, 1MMH6a en 1MH6a gingen op pad om verschillende dingen uit de eigen omgeving te onderzoeken.
Zo kon er een onderzoek worden gedaan naar de prijzen van producten in de supermarkt. De leerlingen kozen een aantal producten uit die in vier verschillende Winschoter supermarkten onderzocht en met elkaar vergeleken werden. Daarnaast konden ze onderzoeken wat de meeste drukke verkeerspunten in Winschoten zijn.
Sommige groepjes stortten zich op het vergelijken van de verschillende sportvoorzieningen en de kosten daarvan. Weer anderen onderzochten de speelvoorzieningen en dan met name op het gebied van de veiligheid en de aantrekkelijkheid.
Een aantal groepjes ontwierp voor toekomstige wandelaars een wandelroute door Winschoten die hen langs de lokale bezienswaardigheden voert. Ook kon er worden gekozen om vijf prominente Winschoter gebouwen in de schijnwerpers te zetten. En er waren groepjes die hebben onderzocht wat Winschoten te bieden heeft op het gebied van kunstwerken. De laatste groepjes ontdekten o.a. dat er v.w.b. de informatievoorziening nog wel wat verbeterpunten zijn op dit gebied.
Bij alle opdrachten werden er door de leerlingen foto’s gemaakt, die zij in hun presentatie moesten verwerken. Nadat de leerlingen terug waren op school begonnen zij aan het verwerken van hun onderzoek en het voorbereiden van de presentaties. De leerlingen werden daarbij ondersteund door hun mentoren en Johan Mulder, Janien Potter en Elsje Vermunt.
Het project leverde verrassende ontdekkingen en interessante leermomenten op. Het werd in iedere klas afgesloten met de presentaties. Ieder groepje vertelde aan zijn medeleerlingen wat ze hadden onderzocht, maar ook wat ze ervan hebben geleerd.
Aan het eind van iedere presentaties was er gelegenheid om de leerlingen feedback op elkaar te laten geven en konden ze aangeven waarvoor ze complimenten hebben verdiend.
De meest gehoorde opmerking aan het eind van de dag was: “Waarom doen we dit niet vaker? Dit is veel leuker dan uit een boek leren.” Daar waren de meewerkende docenten het roerend mee eens.
Reageren